HVORDAN LAVER JEG E-MAIL TILMELDINGSFORMULARER DER VIRKER?

D

et vigtigste du bør have på din hjemmeside er E-mail tilmeldingsformularer.

Der findes rigtig mange flotte og fantastiske hjemmesider. Du har sikkert selv en hjemmeside hvor du har brugt megen tid på indhold og mange penge på det helt rigtige grafiske layout, samt opsætning af siden. Har du ikke selv lavet hjemmesiden, så har du sikkert fået en web udvikler til at lave det for dig. Og du bruger penge på hosting, og benytter du et content management system (CMS), så koster det også.

Måske du køber AdWords annoncer, og SEO optimering hos online eksperter, –  poster livligt på de Sociale Medier? Alt sammen for at få mere trafik til hjemmesiden. Og dermed flere kunder.

Hvorfor skal du så have en E-mail tilmeldingsformular på din hjemmeside? Det er der flere årsager til:

Dine besøgende kommer sjældent igen

Det er mange! Og der er flere årsager til at de ikke kommer igen. Måske kender du det fra dig selv. I internettes spæde start lavede vi jo bogmærker på de sider vi besøgte, og som vi kunne lide. Eller lavede et bogmærke på sider der havde relevant indhold til netop os.

I dag er der ingen der længere laver bogmærker. Eller måske laver du bogmærker? Men, hvor ofte besøger du siderne du har lavet et bogmærke på? Jeg selv gør det sjældent med mindre det virkeligt er sider som bare giver mig så enorm stor værdi at jeg bare må kikke ind dagligt eller ugentligt.

Andre årsager er at dine besøgende ikke finder relevant information, og hurtigt klikker videre. Det kan også være at din side ikke er mobil optimeret, og besøgende der kommer fra en tablet eller en smartphone, får dermed en dårlig oplevelse. En anden typisk årsag er hvor hurtigt din side loader. Hvis din websidehastighed er langsom betyder det også at de utålmodige besøgende hurtigt klikker videre.

Rigtig mange sider besøger jeg selv kun 1 gang. Hvor ofte besøger du de samme sider igen og igen?

Afvisningsprocent

Brug analytics til at se afvisningsprocent - denniskronborg.dk

Også kaldet “bounce rate”. Den fortæller hvor stor en del af den trafik der kommer til din hjemmesider der kun ser 1 side (den de første gang kommer ind på), uden at fortage andre handlinger.

Hver side har sin egen afvisningsprocent. Du kan se afvisningsprocenten på din Google Analytics konto (hvis du har en sådan sat op). Her kan du se både et gennemsnit, og afvisningsprocenterne for hver enkelt side.

De 3 vigtigste sider, hvor du skal tjekke din afvisningsprocent er:

  • Sider hvor du forsøger at lave konverteringer (eksempelvist salgssider)
  • Sider med høj trafik som de fleste besøgende ser (eksempelvist din forside)
  • Landing pages, hvortil du sender trafik fra betalt annoncering (eksempelvist fra din Facebook annoncering.)

Du vil opleve at landing pages kan trække din gennemsnitlige afvisningsprocent op. Det er typisk fordi du sender trafik dertil fra betalt annoncering, og den trafik ikke er målrettet nok, eller har høj nok kvalitet. Med andre ord er der for mange der klikker til din landing page, men alligvel ikke er interesseret i det du tilbyder derpå. Der kan dog være andre årsager til en høj afvisningsprocent. Blandt andet spiller designet på din side ind, hvor hurtig siden loader, og kvaliteten af dine besøgende du får spiller også ind.

Des højere din afvinsingsprocent er des færre engagerede brugere har du. Afvisnings registreres af Google når, en af følgende handlinger sker:

  • Der klikkes på tilbage.
  • Der skrives en anden URL
  • Vinduet eller fanen lukkes
  • Klikkes til et eksternt link
  • Timeout

Du kan se din afvisningprocent ved at gå ind på din Google Analytics konto. Klikke på Adfærd -> Websideindhold -> Alle sider.

Hvem besøger din hjemmeside?

Hvem er dine besøgende - denniskronborg.dk

En anden stor udfordring du løber ind i, er at du ikke ved hvem dem der har besøgt din hjemmeside er. Du kan naturligvis få en masse information igennem Google Analytics, hvor du kan se:

  • Demografi
  • Interesser
  • Lokation
  • Adfærd
  • Teknologi (browser + netværk)
  • Mobil eller desktop

Alt dette er dog “anonyme” data. Du kan bruge det til at forbedre din hjemmeside oplevelse, og til at lave annoncering. Og du får en idé om hvor “populær” du er.

Vil det ikke bare være rart hvis nu alle dine besøgende efterlod sig et visitkort, så du ved hvem de er?

Få dine besøgende til at komme igen….og igen….og igen

Få kunderne til at komme igen - denniskronborg.dk

Okay. Det betyder så at rigtig mange af dine besøgende kommer ind på din hjemmeside 1 gang og aldrig kommer igen. Og at du ikke aner hvem de er. Eller for den sags skyld ved hvem dem der kommer igen flere gange er.

Men, det kan du heldigvis gøre noget ved. Og her kommer E-mail tilmeldingsformularen ind i billedet. Den er din billet til at:

  • Kunne sende dine besøgende tilbage til din hjemmeside.
  • Sende dem målrettet relevant og personligt indhold
  • Sælge dine varer eller service ydelser til dem.

Des bedre du kender dine besøgende, jo bedre indhold kan du lave til din hjemmeside. Og jo større chance har du for at få dem til at købe nogle af dine varer. Hvis du har annoncer på din hjemmeside, er det også bydende nødvendigt at du ved hvem dine besøgende er, og at du hele tiden bliver ved med at sende dine loyale besøgende tilbage til din hjemmeside.

En E-mail tilmeldingsformular på din hjemmeside er uundværlig!

E-Mail tilmeldingsformularen er der hvor du har mulighed for at “fange” dine besøgendes e-mail adresse. Og den er guld værd, for den sætter dig i stand til at kommunikere 1 til 1 med dine besøgende.

Du kan sende dem et nyhedsbrev med tilbud, produkt opdateringer, nye priser, skriv hvad du går og laver. Ja, nyhedsbrevet er din måde at kommunikere med dine besøgende, dine kunder, og ikke mindst dine potentielle kunder.

Så hvad venter du på?

E-mail tilmeldingsformular til nyhedsbreve

Tilmeld er heldigvis smartere med en formular - denniskronborg.dk

Sæt dig i den besøgendes sted, og placer din tilmeldingsformular på siden så det er klart og tydeligt at du gerne vil have de besøgende til at udfylde tilmeldingsformularen, så du efterfølgende kan sende dem et nyhedsbrev.

Hvor er det så bedst at placere e-mail tilmeldingsformularen? Her nogle eksempler på hvad der virker. Lidt længere nede i artiklen kommer jeg også ind på hvormange tilmeldingsformularer du skal have.

Dit e-mail nyhedsbrev system har indbyggede skabeloner så det er nemt at lave forskellige tilmeldingsformularer. Når du har lavet den i dit e-mail nyhedsbrev system, får du typisk en HTML kode eller et script, som skal indsættes på din hjemmeside. Er du ikke selv teknisk, så bed din web mand om at indsætte koden for dig.

E-Mail tilmeldingsformular i header

Tilmeldingsformular i header - denniskronborg.dk

Hvis du gerne vil have dine modtagere til at tilmelde sig, så start med at placere en tilmeldingsformular aller øverst på siden, hvor der er størst chance for at de ser den.

Mange skriver noget i stil med: Tilmeld til Nyhedsbrev.

Hvorfor skal dine besøgende det? Husk, at komme med nogle gode argumenter. det kan være fordi du skriver sjove nyhedsbreve, sender dem god tilbud, de får råd og vejledning, måske du giver dem en pose vingummier når de køber noget af dig, og samtidig tilmelder sig til nyhedsbrevet?

Vær kreativ. Fortæl hvad modtageren får ud af at tilmelde sig.

Og undgå for alt i verden at placere din E-mail tilmeldingsformular, som et underpunkt i menuen. Hvis du har den placeret der, vil du sikkert give mig ret i at der er ingen der tilmelder sig til dit nyhedsbrev. Det er så derfor….

Placeringen af din E-mail tilmeldingsformular er rigtig vigtig for antallet af tilmeldinger du får. Har en strøgbutik mere omsætning end en butik placeret i et område hvor der ikke komme ret mange mennesker?

Sidebar

FCNordsjælland bruger tilmeldingsformular i sidebar - denniskronborg.dk

En af de bedste steder at placere en E-mail tilmeldingsformular er i det der kaldes “sidebar’en”. Den står ved siden af din tekst og billeder. Og giver masser af plads til at lave en stærk Call To Action.

Du kan nemt gøre den flot, der er plads til grafik, og du kan skrive længere tekst.

Det er den tilmeldingsformular der typisk giver de højeste konverteringer. Det betyder at den typisk får flere til at tilmelde sig end de andre eksempler i denne artikel.

E-mail tilmeldingsformular midt på siden

Tilmeldingsformular midt på siden

Mange, især webshops, ynder også at placere en E-mail tilmeldingsformular midt på en side. Effekten er den at de besøgende læser noget indhold, tænker det her er fedt, og så rammer tilmeldingsformularen, inden de læser siden færdig. Det gør den besøgende opmærksom på at man kan tilmelde sig til et nyhedsbrev ved at være strategisk placeret. Som på billedet imellem beskrivelse af produkt features. Men, det kan også være imellem produkter på en salgsside.

Footer

Tilmeldingsformular i footer denniskronborg.dk

Det oftest sete benyttede sted at placere en E-mail tilmeldingsformular er aller nederst på hjemmesiden. I det der også er kendt som footeren.

Det er typisk i forbindelse med dine adresse oplysninger, og måske det også er her dine besøgende kan finde links til dine sociale profiler?

Footeren er et oplagt sted at placere en tilmeldingsformular, og rigtig mange gør det. Jeg har det ikke helt godt med de footer placeringer, hvis jeg skal være ærlig….

Det skyldes, at det kræver at den besøgende bladre hele vejen ned til bunden, FØR de opdager at du har en E-mail tilmeldingsformular og et nyhedsbrev. Har du en side med lidt indhold, hvor hele siden ses på en normal skærm, er det vel ok. Men, er du hoppet på en mere moderne hjemmeside, så er footer placeringen langt væk. Og som nævnt kræver det at din trafik bevæger sig ned til bunden af din hjemmeside.

Tænk over at ikke al din trafik kommer ind på din forside. Afhængigt af din brug af landing pages og produkt sider, kan disse sider have mange sidevisninger. Men, være lange, og kræve meget bladren for at komme til footeren.

Footeren er en typisk favorit placering blandt webudviklere. Det er fordi de ikke er marketing “minded”. Så gør dig selv en tjeneste. Sig ja til en E-mail tilmeldingsformular i footeren, men insister på at du også har en i din sidebar, eller i din header.

Pop-Up E-mail tilmeldingsformular

Pop-Up tilmeldingsformular på denniskronborg.dk

Tidens mest brugte. Og den mest effektive. Ta-da…..

Pop-up tilmeldingsformularen er rigtig effektiv hvis den bruges rigtig. Den kan modsat de faste E-mail tilmeldingsformularer som er beskrevet i artiklen hidtil, nemlig være dynamisk.

Der skelnes imellem 2 former.

Pop-Up

Den “popper” op. Kan indstilles til at komme efter et bestemt tidsinterval, og den kan indstilles til hvor på skærmen du gerne vil have at den vises. Den kan vises midt på skærmen, og i hvert hjørne. Dog typisk i nederste venstre eller højre hjørne.

Når den udfyldes vil den typisk ikke vises igen til samme besøgende før efter et bestemt tidsinterval.

Slide-In

Har samme funktionalitet som Pop-Up formen. Den kan være minimeret, eller komme glidende ind på skærmen, efter et bestem tidsinterval.

Der er forskel på design muligheder og funktionalitet imellem de forskellige udbydere. Bullsender har en Pop-up som en del af deres e-mail marketing software, de fleste andre udbydere udmærker sig ved kun at have pop-up eller slide-in teknologi. Danske SleekNote kan være værd at kikke på hvis du driver en webshop. Ellers tilbyder SumoMe, en gratis Pop-Up, dog med begrænsede design muligheder og funktioner.

Formen konvertere op til 6 gange bedre end en standard E-mail tilmeldingsformular. Så den er værd at overveje.

Få min komplette guide til Pop-Up tilmeldingsformularer tilsendt som E-bog til din e-mail adresse.

I forbindelse med et køb

Tilmeld til nyhedsbrev ved køb - denniskronborg.dk

Har du en webshop, er det oplagt at bede dine kunder om at tilmelde sig til dit nyhedsbrev når de foretager et køb.

Det er den situation hvor du allerede har vundet den besøgendes tillid. Så her er det oplagt at tilskyde til en handling. Et godt tip er at lokke med rabat på næste køb, en gave eller et eller andet andet gratis. Noget som ikke koster dig det store, men som alligevel repræsentere en værdi for kunden.

Du kan prøve at gå din købsproces igennem, og så se hvor det vil give mening at indsætte din E-mail tilmeldingsformular. Ved købsprocessen, har du jo allerede alle kundens informationer, idet de er tastet ind i forbindelse med købet.

Hvis ikke du indsætter tilmeldingsformularen sammen med købsprocessen, kan du overveje om du skal have den på din ordrebekræftelse?

E-mail tilmeldingsformularer – Konklussion

Tilmeldingsformularen er uundværlig. Det er din bedste måde at få dine besøgende til at fortælle dig hvem de er.

Tænk grundig over hvilken information du har brug for. Jo færre informationer du beder om, jo flere tilmelder sig.

Og tænk grundigt over placeringen af din E-mail tilmeldingsformular. Og hvor mange du skal have på din webside. Mange har kun 1. Det kan i nogle tilfælde give mening. Men, jo flere tilmeldingsformularer og forskellige metoder du har til tilmeldinger, des flere tilmeldte får du.

Sæt dig i brugerens sted, og check din bounce rate og se hvormange der egentligt besøger mere end 1 side? Hvad med forskellige E-mail tilmeldingsformularer afhængigt af hvilken side den besøgende er på?

Det primære er at komme igang med tilmeldingsformularen. Få den implementeret på din side, og husk at fortælle den besøgende hvad han eller hun får ud af at tilmelde sig.

Hvad er dine erfaringer med E-mail tilmeldingsformularen?

Recommended Posts