Hvordan laver jeg en marketingplan?

hvordan laver jeg en marketingplan?

Jeg bliver ofte spurgt om: hvordan laver jeg en marketingplan?

Marketingplanen er basis for de aktiviteter, der markedsfører og brander din virksomhed.

Den er hoved grundstenen i alle de aktiviteter, der er udadvendte, og rettet mod interessenter og kunder.

Dens formål er at skabe helhed i dine aktiviteter, og så har den til formål at skabe salg af din virksomheds produkter eller service ydelser.

Målet kan værer at skabe trafik til din hjemmeside, så kunderne kan finde dine produkter eller ydelser.

Enten i form af din webshop, eller ved at kunderne igennem din hjemmeside kan rette henvendelse til dig omkring dine produkter og serviceydelser.

Marketingplanen er bindeleddet imellem produktudviklingen og salgsafdelingen. Det er den, der gør produktet salgs egnet.

Læs her om; hvordan laver jeg en marketingplan.

Marketing Strategi af Dennis Kronborg

Hvordan laver jeg en marketingplan? Den gode marketingplan

Et overblik over årets vigtigste begivenheder er et "must", når du skal planlægge årets markedsføring, PR og salgsmæssige aktiviteter.

Mange gange er der faste begivenheder, som du arbejder hen imod. Det kan være messer, konferencer eller nye produktlanceringer. Andre gange kan det være formålstjenstligt at koble dit produkt eller ydelse sammen med en allerede forekommende begivenhed.

Det er altid en god idé at forsøge at sætte marketing fremstød ind i en større kontekst. Det kan være i forbindelse med en messe, hvor du lancerer et nyt produkt.

Eller det kan være en udefrakommende begivenhed, som du udnytter til at markedsføre dit produkt.

En marketing kalender kan være vældig "fancy", og den kan være super simpel. Her lidt inspiration til hvordan jeg laver en marketingplan.

Plandisc er et nemt værktøj når du laver en marketingplan

Årshjul som marketing plan for denniskronborg.dk

En ret god måde at få overblik over årets marketing og salgsmæssige aktiviteter på, er at lave et årshjul.

Årshjulet kan laves i flere niveauer, og du kan tildele ansvarsområder for de enkelte opgaver.

Årshjulet kan gå helt ned på ugeniveau, og du kan nemt oprette de aktiviteter og begivenheder, der er væsentlige i din virksomhed.

Du kan eksempelvis lave hjulet med dine kampagner, årets begivenheder og de medier du vil arbejde med. Mulighederne er mange, og det bedste af det hele er at der findes et online værktøj, du kan benytte.

Plandisc.com kan du gratis lave en konto og oprette dit eget årshjul. Der er endda allerede lavet en marketing skabelon, som du kan tage udgangspunkt i.

Årshjulet

En af de allerstørste udfordringer med kontinuerlig markedsføring er at finde på noget at skrive om.

At skabe branding og synlighed handler om at være tilstede. Det betyder at vi i marketing afdelingen har en stor opgave i hele tiden at lave:

  • Opslag til sociale medier
  • Indhold til nyhedsbreve
  • Indhold til video
  • Indhold til content marketing

Med et årshjul har vi daglige begivenheder og events lige ved hånden som vi i marketing afdelingen kan benytte til at lave indhold. De fleste gang handler det om inspiration og evnen til at kæde det hele sammen.

Med et forudfyldt årshjul får du en marketing kalender der hele tiden byder på masser af inspiration og samtidig gør det ultra nemt for dig at lave indholdsbaserede opslag.

Jeg bruger årshjulet når jeg laver en marketingplan

Årshjulet er en online kalender der indeholder mange daglige begivenheder, som du kan benytte til at støtte op omkring dine markedsførings- og salgsaktiviteter.

Årshjulet giver dig et overblik som kan hjælpe dig med at:

  • Lave engagerende indhold til dine e-mail nyhedsbrev kampagner
  • Skabe relevant indhold til social medie opslag
  • Planlægge produktlanceringer omkring populære begivenheder
  • Planlægge salgsfremstød i forbindelse med mærkedage
  • Planlægge online markedsførings tiltag for din virksomhed og dit brand

Hvad er årshjulet?

Årshjulet er idag en web app som du kan får ubegrænset adgang til. Årshjulet er en marketing kalender der ligger online, og som indeholder:

  • Over 1.100 begivenheder i en kalender / årshjul.
  • Fødselsdage på kendte, kongelige, stjerner, berømtheder og koryfæer.
  • Mærkedage og Internationale års dage.
  • Sports events, finaler, åbningsceremonier og højdepunkter.
  • Kultur events, koncerter, festivaler, udstillinger og jubilæer.
  • Ferier og helligdage.

Årshjulet er i dag en online kalender med avancerede søgefunktioner og sorterings funktioner. Du kan for hver dag se events og du kan direkte fra eventen dele den på dine egne sociale medier.

Årshjulet er din online marketing kalender

Du kan se mere om årshjulet her: Årshjul

Excel kan også bruges når du laver en marketingplan

Marketing plan i Excel af Dennis Kronborg Marketing Akademi

Jeg har selv i mange år haft stor glæde af Microsoft Excel eller Google Sheets, til at lave mine marketing planer i.

Begge værktøjer udmærker sig ved at være nemme og hurtige at arbejde i og giver et god overblik.

Brug tabel layoutet til hurtigt at skabe en kalender, en produktplan, eller en aktivitetsoversigt.

OmniPlan - Hvordan laver jeg en marketingplan?

Brug Omniplan til at lave en Marketing Plan - denniskronborg.dk

Er et software program primært udviklet til projektstyring. Men, du kan også bruge det til at lave marketingplaner i.

OmniPlan er super avanceret, forstået således, at det kan rigtig mange ting. Blandt andet kan du linke aktiviteter, og du kan tildele opgaver til kollegaer.

Værktøjets Gantt diagrammer giver et godt overblik over især mere komplekse planer.

OmniPlan er udviklet til Mac brugere, ligesom der findes app's til iPhone / iPad.

Opsummering

Hvordan laver jeg en marketingplan? ​

Der findes en lang række værktøjer, der kan hjælpe dig med at skabe overblik over årets marketingaktiviteter.

Det vigtigst er ikke, hvilket værktøj du benytter dig af, men derimod at du skaber et overblik, så kan du nemlig planlægge dine markedsførings tiltag, og uddelegere de opgaver, du ikke selv skal løse.

Og husk så at marketingplanen er dynamisk, og løbende skal opdateres så den passer med der hvor din virksomhed befinder sig når der skal eksekveres.

Hvilke værktøjer bruger du, når du skal lave din marketingplan?

Del på sociale medier

About the Author

Hej! Kronborg her. Jeg arbejder med online markedsføring, branding, leadgenerering, salg og kompetenceudvikling. Jeg underviser og rådgiver data drevne marketingchefer og salgschefer hos virksomheder der vil lidt mere. Mine online kurser kompetenceudvikler salg og marketing.

>