Vælg det “RIGTIGE” nyhedsbrev program!

vælg det "rigtige" nyhedsbrev program

Dit nyhedsbrev program er en meget væsentlig del af din online markedsføring.

Hvilket er det bedste nyhedsbrev program?

Der er rigtig mange nyhedsbrev programmer og nyhedsbrev systemer at vælge mellem. Ja, der er over 400 i hele verden!

I videoen ovenfor ser jeg nærmere på hvordan du finder ud af hvilket nyhedsbrev program der er rigtigt for dig.

Jeg ser på:

  • Nyhedsbrev funktioner
  • Nyhedsbrev platform
  • Nyhedsbrev skabeloner
  • Nyhedsbrev integrationer
  • Nyhedsbrev deliverability
  • Nyhedsbrev triggers
  • Nyhedsbrev statistik
  • Nyhedsbrev brugergrænseflade
  • Nyhedsbrev support

Og meget andet, når jeg guider dig hen imod hvilke internationale nyhedsbrev programmer jeg vil anbefale.

Her finder du links til de 4 anbefalede nyhedsbrev programmer:

Gå til: MailChimp

Gå til: Klaviyo 

Gå til: HubSpot 

Gå til: Active Campaign 


Transkription:

Vælg det "Rigtige" nyhedsbrev program

Der findes rigtig mange forskellige nyhedsbrev programmer.

I den sidste opgørelse jeg så, var der over 400 forskellige nyhedsbrev systemer spredt over hele verden og det er alt fra de store engelske og amerikanske som blandt andet MailChimp og Aweber, SendGrid og Constant Contact og hvad de nu ellers hedder alle sammen.

Til lokale nyhedsbrev programmer som man kun kender i Spanien eller Italien eller i Brasilien for den sags skyld. Der findes også lokale ligesom der også findes lokale danske nyhedsbrev systemer.

Overvejelser ved nyhedsbrev programmer

Når du skal i gang med at sende nyhedsbreve. Så er det vigtigt at du gør dig nogle overvejelser omkring hvad det er at du skal bruge og hvilken funktionalitet du gerne vil udnytte for at sende nyhedsbreve af sted. 

Mange har måske et indbygget nyhedsbrev system i forbindelse med en webshop. Mange webshops har moduler hvor man har indbygget nyhedsbreve systemer og andre software systemer man eventuelt bruger hvor der er mulighed for at sende nyhedsbreve af sted.

Det gode spørgsmål er så om du skal bruge dem? Og her er min anbefaling et klart nej.

De har indbyggede systemer i en anden type software. De er bygget som en add-on og altså ikke som et primært produkt til at håndtere det at sende nyhedsbreve.

Det er nemlig ret kompliceret at arbejde med det der hedder deliverability. Så derfor vil min anbefaling altid være at vælge en platform som er et rent nyhedsbrev program. Hvor det er deres core-business at kunne levere masse udsendelse af nyhedsbreve til en kontaktliste med mange modtagere på.

PDF og JPG som nyhedsbrev

Jeg løber stadigvæk ind i nogle der sender et nyhedsbrev som en vedhæftning.

En vedhæftning kan være sendt igennem for eksempel Outlook. Det kan være en JPG eller PDF fil som bliver sendt ud og sendes som en masse distribution. 

Og det dur altså heller ikke. Outlook det skal bruges som en-til-en kommunikations redskab. Og så ved jeg godt at der er mange der har for vane at CC'e gud og hver mand derpå.

Men et Outlook system, Apple mail eller gmail . Det er et mail program der bruges til at sende en-til-en mail. Og det er ikke det du har brug for. Det du har brug for er et program som du kan benytte til at kommunikere til mange på din kontaktliste.

Hvad skal du så være opmærksom på når du skal vælge dit nyhedsbrev program?

Jamen det kan mange forskellige faktorer som har betydning for lige præcis dig.

Det kan være alt lige fra sprog. Gør det noget det er på engelsk? De fleste er nyhedsbrev programmer er bygget på engelsk men det kan være du tænker: "Jeg vil helst have noget på dansk som det er nemmere at forstå".

Så er det selvfølgelig en vigtig parameter i forhold til et valg af nyhedsbrev platform. Så er der overvejelser om brugergrænsefladen. Altså hvor nemt er det at finde rundt i?

Måske du har stor teknisk formåen så er du måske mere vant til at navigere rundt i lidt mere komplekse nyhedsbrev programmer. Eller måske du ikke har så stor teknisk indsigt og ønsker at have noget der er rimelig nemt.

Som gradvist viser dig hvad du skal gøre. Og der findes også nyhedsbrev programmer der er meget enkle at bruge. Det kan også være noget med skabeloner og antallet af skabeloner der ligger i nyhedsbrev programmet.

Se efter om der ligger skabeloner lige præcis indenfor din branche så det er nemt at gå til. Og du bare skal udskifte billeder og tekst og så er du egentligt i gang.

Så antallet af skabeloner kan også være noget du tænker over?  Det kan også være du er helt ligeglad fordi du bare bygger dem selv.

Triggers i nyhedsbrev program

Det er også triggers. Og hvad er en trigger? Det er en tigger man kan bruge som kan være adfærdsbaseret eller handlingsbaseret. Og som handler om hvornår dit nyhedsbrev sendes af sted.

Og det er primært noget du bruger når du arbejder med Marketing Automation

Marketing Automation = altså et automatisk flow af e-mails der bliver sendt af sted. Og det er  trigger baseret som man kalder det. Baseret på adfærd eller handling.

Funktionalitet I forhold til et eller andet specifikt behov du har?

Hvordan ser statistikken ud? Hvad er det for noget statistik du får tilbage. Det kan også være integrationer som er ret vigtige.

Det kan eksempelvis være du siger: Hos mig der bruger vi et CRM værktøj og jeg har brug for at mit nyhedsbrev program kan integrere indtil det. 

Så jeg kan se hvem der er på CRM delen og om de modtager nyhedsbrevet eller de ikke modtager det.

Eller om de åbner eller de ikke åbner. Og få noget statistik og data kørt frem og tilbage mellem forskellige programmer. Det kan også være vigtigt for dig. Eller integration til et ERP system eller hvad det måtte være i stedet for.

Nyhedsbrev program support

Der er jo typisk sådan at med mange af de her internationale nyhedsbrev programmer så er der en tidsforskel.

Så hvis du sidder og har problemstillingen klokken 7 om morgenen. Jamen er det så et amerikansk system, så er det midt om natten ovre hos dem, og så kan du altså ikke få hjælp lige præcis på det tidspunkt.

Så der er en tidsforskel og det kan også være noget der er vigtigt for dig. Du skal kunne komme i kontakt med support. Når det så er sagt så vil jeg egentlig sige at mange amerikanske nyhedsbrev programmer efterhånden svarer ret hurtigt. Så det vil sige at du i hvert fald inden for en dags tid skal regne og forvente at du får svar fra de her forskellige nyhedsbrev systemer.

Deliverability. Det er et begreb der handler om hvor gode de her nyhedsbrev systemer er fra at sende din e-mail og få den leveret i indbakken. Deliverability kan også være et issue for dig og mange kan løbe ind i problemer i forhold til det her med deliverability hvis man bliver "flagget" ved SPAM filtre og internet service providers (ISP'er).

Så man ikke kommer igennem til modtageren indbakke. Så derfor har vi også brug for nogen der hele tiden arbejder med SPAM og dermed hjælper dig med din deliverability.

Skriv de funktioner ned du ønsker i dit nyhedsbrev program

Responsivt design. Jamen det er selvfølgeligt et must og langt de fleste nyhedsbrev platforme de har det i deres system i dag.

Men det kan også være noget der er vigtigt for dig hvis du har rigtig mange mobile åbninger. Eller også kan det være du kan se i din statistik, at du næsten ingen har der besøger din hjemmeside på mobil?

Alt sammen foregår på desktop.  Så er det måske det samme for dit nyhedsbrev, og derfor er det heller ikke så vigtigt for dig. Der er mange overvejelser du kan gøre dig når du skal finde ud af hvad er det for et nyhedsbrev program der skal være det helt rigtige for dig.

Min anbefaling vil være at skrive lidt ned hvad der kunne være vigtigt for dig når du så begynder at kaste sig ud i den her jungle for at finde ud af hvad det er for et nyhedsbrev program som du skal kaste dig over.

Forskellige nyhedsbrev programmer

Der findes rigtig mange forskellige nyhedsbrev systemer og her bare et udpluk.

Der er over 400 forskellige nyhedsbreve programmer. Jeg har ikke selv talt dem, men det er hvad jeg sådan kan læse mig frem til.

Og som sagt findes de i alle afskygninger og nogle er super nemme at bruge og nogle er super komplekse og bruge. Mange af de her nyhedsbrev programmer er selvfølgelig på engelsk.

Men ligesom der findes lokale danske nyhedsbrev systemer så findes der også tyske, franske og spanske systemer og så videre.

Af danske nyhedsbrev programmer, kan jeg nævne følgende: Der er Apsis, Ubivox, eMailPlatform, Heyloyalty og Globase som nogle af de danske nyhedsbreve programmer.

Fordelen ved et dansk nyhedsbrev program?

Jamen det er naturligvis at det er på dansk.

Og det vil sige at brugergrænsefladen i de fleste tilfælde også findes på dansk. Og det er muligt at få dansk support.

Hvilket kan være en stor fordel hvis du sidder med et eller andet konkret problemstilling.

Og de fleste af de her nyhedsbrev programmer  vil også gerne hjælpe dig med onboarding. Altså at hjælpe med at flytte fra dit nuværende system og over på deres nyhedsbrev program så du nemt kan komme i gang med at bruge dit nye nyhedsbrev program.

Avanceret nyhedsbrev program

Der findes en række avancerede nyhedsbrev programmer blandt andet Eloqua der er et Oracle system. 

Der er SalesForce der har deres egne systemer. Infusionsoft som også kendes under navnet Confusionsoft. Det kan så sindssygt mange ting baseret på handlinger og baseret på adfærd at man nemt kan miste overblikket over hvad det egentlig er man har sat systemet op til. Og så er backenden noget kompliceret at arbejde ud fra.

Hvis du arbejder med som Inbound marketing så er HubSpot en oplagte kandidat. Det samme er Marketo som også er opbygget omkring de mere avancerede marketing discipliner.

Så er der Active Campaign som er rigtig god til at lave marketing automation flows. Hvor at der er e-mail flows der bliver sendt af sted. Altså nyhedsbrev flows der bliver sendt af sted baseret på adfærd og aktivitet.

Og de kan laves på uendelig vis og så glimre Active Campaign også ved at det er meget visuelt og dermed meget nemt at arbejde i.

Anbefaling til nyhedsbrev program?

Så ville egentlig starte med MailChimp. MailChimp er verdens største nyhedsbrev program med over 14 millioner kunder og over 500 ansatte og har en kæmpe omsætning.

De er de største både på antal kunder og på antal mennesker der sidder og arbejder med nyhedsbreve hver evigt eneste dag.

MailChimp har kunder i alle brancher og i alle størrelser. Det giver dem ekstremt meget erfaring og har en masse "power" i forhold til at udvikle nye funktioner og den slags ting.

Og MailChimp vil jeg vurdere at kunne dække 95 procent af de behov som langt de fleste virksomheder de har. 

Marketing automation nyhedsbrev program

Deres automations er virkeligt kommet efter det og kan rigtig mange ting. Og segmenteringen ligeså  i MailChimp.

Der er nogle fine integrationer, også til Facebook annoncering og Instagram annoncering inde fra MailChimp.

Der kan være enkelte ting hvor MailChimp kommer lidt til kort og det er primært hvis du vil lave rigtig avanceret Marketing Automation. Det kan lave Marketing Automation. Men skal det være sådan super avanceret så kan der være andre nyhedsbrev programmer der er bedre til lige præcis den del.

MailChimp, dækker langt de flestes behov så det er et godt sted at starte. Rigtig mange har det som det første nyhedsbrev program de starter med. 

Det hænger selvfølgelig også sammen med at det er gratis at komme i gang med MailChimp og det er det indtil du har 2000 på din kontaktliste. Først der skal du betale for nyhedsbrev programmet.

Nyhedsbrev program til webshop

Driver du e-handel? Jamen så kan MailChimp også hjælper på e-handel. Der er integration til forskellige e-handelssystemer som blandt andet Shopify.

Så bruger du Shopify er det nemt at integrere til MailChimp. Så MailChimp kan godt bruges til e-handel hvor du gerne vil bruge funktioner som  for eksempel glemt indkøbskurv.

Men når det drejer sig om e-handel så er det måske også værd at kigge på et system som Klaviyo.

Klaviyo er specielt bygget til netop e-handel og webshops. Og det vil sige at hele fundamentet for deres opbygning af nyhedsbrevet programmet er at det skal handle om e-handel. 

Så Klaviyo hvis du bruger e-handel vil være et rigtig godt nyhedsbrev program for dig at benytte til at sende nyhedsbreve af sted med.

Nyhedsbrev program til Marketing Automation

Arbejder du lidt mere avanceret og ønsker at arbejde med marketing automation og CRM

Med Marketing automation kan du bygge flows der bliver sendt af sted baseret på adfærd og handlinger. Ikke bare i dit nyhedsbrev man eksempelvis også via hjemmesiden.

Forestil dig at du sender nyhedsbreve af sted med sko og støvler.

I det nyhedsbreve viser du sko og støvler. En modtager åbner dit nyhedsbrev og klikker på gummistøvler. Det registrerer nyhedsbrev programmet og det registrerer også den adfærd brugeren har på din hjemmeside. 

Det vil sige når modtageren besøger hjemmesiden, ender brugeren måske med at finde størrelse 41 i gul. Så kan din marketing automation delen sende et nyhedsbrev til brugeren, lige præcis med gule gummistøvler i den her farve og størrelse.

Så på den måde kan du lave noget der egentlig bliver super avanceret. Her er der to systemer jeg vil nævne.

Active Campaign som er særdeles velegnet til lige præcis de her marketing automation flows. Og så det mere avancerede HubSpot der kan bruges til det meste af din leadgenerering, marketing automation og CRM.

Det her nyhedsbrev program er fedt

Active Campaign har den store fordel at det har en indbygget CRM del (customer relationship management). 

Mange virksomheder kan sagtens nøjes med den CRM del der ligger inde i Active Campaign. Her er det muligt at sætte forskellige regler op, så nyhedsbrev programmet flytter leads fra en kategori til en anden. ligesom der automatisk kan sendes en besked til en sælger hvis det er et lead der har opnået en bestemt leadscore. 

HubSpot kun lidt af det samme. Det er også en løsning der er meget bygget op omkring inbound marketing. Det handler om alle de online markedsførings discipliner der skal til for at drive leads til din forretning.

De har også en CRM del indbygget. Samtidig med nyhedsbrev funktion og du kan også lave landing pages.

Nyhedsbrev program overblik

Her et  overblik over hvor at jeg vil anbefale dig at kigge hen. 

MailChimp kan det meste og dækker langt de flestes behov. 

Klaviyo hvis du driver ren e-handel og gerne vil tage det et "step up" 

Active Campaign hvis du vil lave avanceret marketing automation med en masse automatiske flows, CRM og leadgenerering.

Et dansk alternativ til disse? Så tag et kik på eMailPlatform.

Del på sociale medier

About the Author

Hej! Kronborg her. Jeg arbejder med online markedsføring, branding, leadgenerering, salg og kompetenceudvikling. Jeg underviser og rådgiver data drevne marketingchefer og salgschefer hos virksomheder der vil lidt mere. Mine online kurser kompetenceudvikler salg og marketing.

>