Hvilke KPI’er skal du måle på? Her får du de vigtigste

KPI'er du skal måle på

Hvilke KPI'er skal du måle på i din virksomhed? 

Der findes en lang række tal der kan være relevante at måle på, eller benchmarke mod. Tal som du får fra forskellige datakilder. Det kan være fra dit salg, din lead generering, dit nyhedsbrev eller fra dine sociale medier.

KPI betyder

KPI står for Key Performance Indicators. Det er en amerikansk forkortelse, og hentyder til de nøgletal som en virksomhed (eller marketingafdeling) styres og måles på.

En KPI kan således være virksomhedens evne til at skabe leads. Det kan være rækkevidden for annoncering, eller det kan være virksomhedens evne til at afsende en bestilt vare indenfor en vis tidsperiode. 

Hvilke KPI'er er de vigtigste?

Det er et såkaldt godt spørgsmål. Og afhænger helt af hvilken afdeling i virksomheden der ses på.

Ledelsen har andre ønsker og behov, end økonomiafdelingen, som igen har andre ønsker end marketing og salg.

Derfor er det min anbefaling at der er såvel generelle KPI'er der måles på for hele virksomheden, og så afdelings bestemte KPI'er. Eksempelvis er en klikrate i et nyhedsbrev en nyttig KPI for marketingchefen. Men, nok ikke relevant for direktøren, der derimod har brug for at holde øje med ordretilgang, effektivitet med videre.

KPI eksempler

I videoen ovenfor er der ikke bare KPI eksempler, men derimod min anbefaling til de KPI'er du bør arbejde med såfremt du arbejder med salg og markedsføring.

Sådanne KPI'er kan bruges til at holde øje med virksomhendes "kampform" og hvor virksomheden klare sig måned for måned, eller år for år. 

Ydermere kan KP'er benyttes til at benchmarke mod konkurrenter, så i får et indtryk af egen performance.

Nedenfor kan du se de KPI'er jeg anbefaler at du måler på.

MQL & SQL

Antallet af leads og deres placering i din salgstragt er vigtig viden for marketing og salg. 

Lifetime Value of a Customer (LTV)

Livstidsværdien er essentiel at holde styr på, da det er en god indikator på om din virksomhed tjener penge, og jeres evne til at skabe loyalitet.

Customer Acquisition Cost (CAC)

Er de kroner og øre det koster at erhverve en kunde. I dette tal bør indgå annoncebudget, tid der bruges i organisationen, materialer etc. På den måde kan du få et samlet overblik over den omkostning der er forbundet med at erhverve en kunde.

Hjemmeside trafik 

Med Google Analytics får du værdifuld viden om hvem der besøger din side, hvad de ser, og hvor lang tid de bruger på din hjemmeside. Din markedsføring bør afspejle sig I at der er øget trafik og bedre konvertering.

Åbningsrate

Dit nyhedsbrev borger for masser af dejlige datapunkter. her får du både en åbningsrate, CTR, tid brugt i nyhedsbrev, delinger og meget andet der er relevant at måle på.

Kontaktlistens vækst

Du benytter naturligvis nyhedsbreve i din markedsføring. Men, for at være sikker på der skabes værdi, bør du holde øje med om der er en tilgang eller afgang fra din kontaktliste. Du kan med denne beregner udregne hvor stor en kontaktliste du bør have for at realisere dine mål.

Nøgletal for din virksomhed

Nøgletallene er dine KPI'er. Og disse nøgletal er essentielle for at du kan holde øje med din performance online. 

Med de rette KPI'er er du godt på vej mod at skabe en større online succes.

Opsummering

I videoen ovenfor gennemgår jeg de vigtigste KPI'er så du er sikker på at du måler på det rigtige i din virksomhed.

Du kan se flere videoer på min YouTube kanal. Hvis du abonnere og slår notifikationer til får du også at vide hvornår jeg deler ny viden på YouTube.

Del på sociale medier

About the Author

Hej! Kronborg her. Jeg arbejder med online markedsføring, branding, leadgenerering, salg og kompetenceudvikling. Jeg underviser og rådgiver data drevne marketingchefer og salgschefer hos virksomheder der vil lidt mere. Mine online kurser kompetenceudvikler salg og marketing.

>