Hvor stor skal min kontaktliste være? Her får du svaret

Ud fra din konverteringsrate kan du udregne hvor stor din kontaktliste bør være 

Indtast dine tal og lav en beregning af hvordan dine tal bør se ud for at nå dine mål.

Hvis du kender dine tal kan du regne ud hvor stor din Kontaktliste bør være

Måske du også spørger dig selv: Hvor stor skal min Kontaktliste være?

Eller: Hvordan forbedre jeg min konverteringsrate? Hvordan får jeg flere kunder eller leads i min virksomhed?

Hvad er en god åbningsrate i mit nyhedsbrev? Hvad er en god CTR eller klikrate i mit nyhedsbrev?

Det er spørgsmål mine kunder ofte sidder med.

Og der er ikke et ligetil svar fordi det alt sammen kommer an på...

Et hav af faktorer...

Faktorer så som din branche, dit brand, dit produkt, dine priser, om du er B2B eller B2C og meget mere.

Mange virksomheders største indtægt kommer fra deres nyhedsbrev

Spørger du de fleste store virksomheder vil de svare at deres nyhedsbrev er en uvurderlig kilde til omsætning.

For at få succes med nyhedsbreve kræver det en kontaktliste. Email markedsføring gør det muligt for dig at kommunikere med dine potentielle kunder og nuværende kunder, og gøre dem opmærksom på dine gode tilbud.

Eller du kan bruge din nyhedsbrev markedsføring til lead nurturing hvor du konvertere et "koldt" lead til et varmt lead der er klar til at købe hos dig.

Konverteringsoptimering

Du skal kende nogle ganske få tal for at du kan lave en udregning som kan blive et styringsværktøj i din forretning.

Med disse tal kan du også se betydningen af eksempelvis at forøge din CTR eller din konverteringsrate.

De tal du har brug for er:

Konverteringsrate

Din konverteringsrate er den andel af dine hjemmeside besøgende der foretager den handling du ønsker.

Dette er som oftest i forbindelse med et køb. Altså hvor mange af dine besøgende købte en vare hos dig.

Har du ikke salg som sådan, kan en konvertering være eksempelvis en booking, et opkald, udfyldelse af en formular.

Du kan finde din konverteringsrate i Google Analytics, dit regnskabssystem eller dit shop system.

Konverteringsrater ligger erfaringsmæssigt et eller andet sted mellem 0 og 3 %. Nul er selvfølgelig skidt, og har du en på 3% så gør du det godt. Der kan dog være store forskelle.

Jeg kender til en e-handelsvirksomhed der har et enkelt produkt. Produktet er til gengæld populært og de konvertere 14% af deres besøgende til kunder. Og det er rigtig højt.

Konverteringsraten kan beregnes ud fra følgende formel:

(Antal ordre / Antal besøgende) x 100% = Konverteringsrate

I et tænkt eksempel kan det se sådan ud:

(46 ordre / 3107 besøgende) x 100% = 1,48%

Du indtaster din konverteringsrate i regne modellen ovenfor.

Konverteringsrate fra dit nyhedsbrev

Når du skal finde din konverteringsrate til beregningen ovenfor, skal du finde den konverteringsrate der er fra din trafik fra dit nyhedsbrev.

Husk på. At beregningen ovenfor er gældende for den omsætning du gerne vil have fra dine nyhedsbrev modtagere, altså din kontaktliste.

Vær opmærksom på at din konverteringsrate blandt dine nyhedsbrevsmodtagere kan være højere end din generelle konverteringsrate. Det skal den faktisk helst være.

Er din konverterings mindre blandt dine nyhedsbrev modtagere hvis du sammenligner med eksempelvis dine AdWords annoncer, ja så er det en indikation på at der er plads til forbedring i nyhedsbrevet.

Også denne finder du i Google Analytics dit shopsystem, og i visse nyhedsbrev systemer (hvis dette er opsat).

Omsætning pr. måned

Hvor meget vil du gerne sælge for? Skriv tallet ind i modellen. Du kan prøve dig lidt frem.

Vær realistisk 😉

Den gennemsnitlige ordreværdi

Hvad køber dine kunder for hver måned?

Her skal du lave lidt tal gymnastik. Måske du kender tallet fra dit e-commerce  shopsystem, ellers skal du selv regne det ud.

Det du indtaster her er med andre ord den gennemsnitlige ordre værdi hver kunde ligger hver måned. Også her kan der være forskel på den omsætning dine nyhedsbrevsmodtagere levere i forhold til andre besøgende. Hvis ikke du kan finde separate tal, så brug dit gennemsnit.

Din klikrate (CTR) og din åbningsrate

Når du sender et nyhedsbrev så er der en vis procentdel af dem du sender til på din kontaktliste der åbner dit nyhedsbrev. Statistikken finder du i dit nyhedsbrev system.

Det samme gør sig gælden med din klikrate. På engelsk kaldes det CTR for Click Through Rate, og er et procent tal for hvor mange af dem der har åbnet dit nyhedsbrev der også har klikket på et link i dit nyhedsbrev og dermed havnet på din hjemmeside.

Find din åbningsrate og CTR i MailChimp

Kontaktlistens størrelse og din konverteringsrate

Når du har indtastet dine tal, kan du se hvor stor din liste bør være, for at nå dine ønskede resultater.

Og så starter det sjove.

For resultatet kan være flere forskellige ting:

Din konverteringsrate er måske for lille i forhold til den optimale liste størrelse? Så er det her du skal sætte ind. Ender du med en liste på flere hundrede tusinde. Ja, så skal du nok arbejde med alle dine tal. Generelt er konverteringsraten noget af det sværeste og dyreste at arbejde med. 

Eller måske er det din åbningsrate og klikrate der er en udfordring? Er dine tal lave, så er det her du bør sætte ind. den gennemsnitlige åbningsrate blandt MailChimps kunder er ca 20%. Gør du det bedre eller værre?

Måske du har brug for flere tilmeldte til dit nyhedsbrev? Så skal du arbejde med dine nyhedsbrev tilmeldinger. Her handler det om at få lagt den rette strategi og så implementeret en lang række leadgenererings strategier for at få flere kontakter på din kontaktliste. 

Du kan tage mit gratis kursus i Succes med Leadgenerering, hvor du lære mere om at tiltrække potentielle kunder og få flere tilmeldte til nyhedsbrevet. 

Opsummering

Brug modellen ovenfor for at se hvad der skal til for at du når de resultater du har sat dig.

Modellen har flere funktioner, og mit ønske med den er at lave et værktøj der gør det muligt for dig at udregne hvad der skal til på forskellige parametre for at du når dine KPI'er.

Som nævnt er konverteringsoptimering meget tillokkende. Men, det er også en rigtig svær størrelse og ikke mindst dyr at arbejde med. 

Derfor vil jeg i første omgang råde dig til at se på om du har sat en realistisk omsætning ind i regne modellen. 

Og så vil den umiddelbare anbefaling være at arbejde med åbningsraten, klikraten og så få flere tilmeldte til nyhedsbrevet.

Vær også opmærksom på at tal er taknemmelige. Med det mener jeg at i modellen beregnes der en optimal kontaktliste størrelse for at nå en given omsætning. Her passer tallene på en månedlig udsendelse af nyhedsbrevet for at nå en måned omsætning. Sender du eksempelvis 4 gange om måneden, skal din kontaktliste være noget mindre.

Skriv gerne en kommentar nedenfor til hvad du vil arbejde med, og hvordan du har tænkt dig at forbedre dine tal.

Del på sociale medier

About the Author

Hej! Kronborg her. Jeg arbejder med online markedsføring, branding, leadgenerering, salg og kompetenceudvikling. Jeg underviser og rådgiver data drevne marketingchefer og salgschefer hos virksomheder der vil lidt mere. Mine online kurser kompetenceudvikler salg og marketing.

>