Hvorfor er e-mail markedsføring vigtig?

E-mail markedsføring er en kommunikationsform der har eksisteret siden 1978 hvor det amerikanske firma Digital Equipment Corp., sendte et nyhedsbrev til 400 kunder hvor de markedsførte noget af deres udstyr. Den E-mail resulterede i salg for over 90 millioner kroner!

Hvorfor er E-mail markedsføring vigtig? Blandt andet derfor, og så fordi at der i dag findes over 5.200.000.000 milliarder E-mail konti!

Så selvom nyhedsbrev markedsføring har næsten 4 årtier bag sig, så er e-mail markedsføring stadig den dag i dag særdeles udbredt og benyttes af stort set alle.

Danskernes internetbrug

Danskernes brug af e-mail

Danmarks Statistik måler årligt danskernes internetanvendelse. Og det er interessant læsning.

Den mest brugte internetanvendelse har i en årrække været at sende eller modtage e-mail. 90% af internetbrugerne mellem 16 og 89 år svarer, at de bruger anvender internettet til netop e-mail. Til sammenligning har 75% brugt internettet til at søge information.

Brugen af e-mail har faktisk lagt konstant omkring 90% med et enkelt procentpoints hop op eller ned de sidste 5 år. Og der er ingen tegn på at brugen af e-mail bliver mindre.

Og hvis vi sammenligner de unge og de ældre. Ja så viser det sig faktisk at de unge mellem 15 og 20 år også er storforbrugere af e-mail.

Aldersfordeling af danskernes internetbrug - email ligger højt

Du kan læse hele undersøgelsen her.

E-mail markedsføring er vigtig

Nyhedsbrev markedsføring benyttes i dag af virksomheder til at forbedre brandværdi, positionere virksomheder overfor deres kunder, etablere troværdighed, fortælle produkt historier, engagere kunderne i dialog, skabe salg med mere.

I USA siger 89% af markedsføringsafdelingerne at E-mail markedsføring er deres primære marketing kanal.

Ydermere er nyhedsbrev markedsføring den markedsføringskanal der giver den højeste Return on Investment (ROI). Du får pengene op til 44 gange igen med E-mail markedsføring ifølge Forrester Research.

Det er en ROI som du ikke får på nogle andre digitale markedsføringsplatforme.

I øvrigt svarer hver femte virksomhed i USA at de opnår en ROI på 70:1.

Interessante data om e-mail markedsføring

  • 86% foretrækker at benytte e-mail til forretningskorrespondance
  • 59% af B2B marketing afdelinger siger e-mail markedsføring er deres mest effektive markedsføringskanal
  • Tirsdag er den bedste dag at sende et nyhedsbrev ifølge 10 forskellige studier
  • Klik rater (CTR) er 46% højere på B2B nyhedsbreve i forhold til B2C
  • Kun 7% bruger nyhedsbreve til brand building (læs: kæmpe potentiale)
  • 30% af de er tilmeldte til et nyhedsbrev har købt noget fra den der har sendt nyhedsbrevet
  • Forbrugere der køber fra et nyhedsbrev bruger 138% mere i butikken end de der ikke kommer fra nyhedsbrevet
  • 77% af forbrugerne foretrækker nyhedsbrev markedsføring frem for andre markedsføringsformer
  • 80% af detailhandlen siger at deres nyhedsbrev er deres vigtigste platform til at skabe loyalitet
  • Din velkomstmail er vigtig. I gennemsnit giver den et mersalg på 320% i forhold til alle andre nyhedsbreve du sender!
  • Der er ingen forskel på om mænd eller kvinder konvertere fra et nyhedsbrev åbnet på en computer. Dog er kvinder mere tilbøjelig til at konvertere hvis de åbner på en tablet, mens mænd er mere tilbøjelig til at foretage et køb fra et nyhedsbrev læst på telefonen
  • Segmenterede udsendelser opnår i gennemsnit en 14,3% højere åbningsrate.
  • 69% tjekker deres e-mail mens de ser TV og 57% mens de ligger i sengen.
  • 28% af forbrugerne vil gerne have mere end en mail om ugen fra dig!
  • Den gennemsnitlige åbningsrate på tværs af brancher er 20,2%.

Del disse facts på sociale medier

E-mail giver konverteringer

Nyhedsbrev kampagner giver et fantastisk indblik i modtagerens gøren og laden i dit nyhedsbrev. De moderne E-mail systemer måler på en lang række forskellige faktorer, såsom åbningsrate, klikrate, frameldinger, bounces, geo lokationer, og de mere moderne systemer kan også lave databerigelse.

Men, typisk er de 2 parametre de fleste går op i hvor stor åbningsrate og hvor stor klikrate der opnås.

Konverteringsraten skal dog ikke glemmes. Det er den konvertering der opnås gennem nyhedsbrev kampagner og fortæller dig hvor mange af dem der er på din kontaktliste der ender med at foretage et køb eller anden type af handling.

Et amerikansk studie fra konsulenthuset McKinsey viser at E-mail markedsføring konvertere 3 gange bedre end sociale medier.

Det fantastiske ved nyhedsbrev kampagner er at alt er målbart, så du kan se hvad der virker og hvad der ikke virker så snart din kampagne er sendt afsted. Og det kan du lære af til din næste udsendelse.

Permission Marketing

En af de store fordele du opnår ved at benytte E-mail markedsføring er at dine modtagere selv har bedt om information fra dig.

Med deres tilmelding til dit nyhedsbrev har de nemlig givet dig tilladelse til at skrive til dem. Fordi de er interesserede i dig, din virksomhed, dit produkt og din historie.

Det kaldes "permission marketing". Altså markedsføring til personer der har givet dig deres tilladelse til at du må skrive til dem.

Interruption marketing

Det modsatte kendes som "Interruption marketing", og det er som navnet antyder stort set alle andre typer af markedsføring. De fleste typer af markedsføring har vi nemlig ikke bedt om at modtage. Det er videoreklamer før YouTube videoer, det er Tv reklamer, radio reklamer, busreklamer, stilladsreklamer, avis reklamer, display reklamer med mere. 

Interruption markedsføring har generelt den store ulempe at det reklame budskab der sendes afsted er generaliseret og forsøger at ramme en målgruppe som du muligvis ikke er en del af.

De afbryder dig i dit gøremål, og har oftest intet med det du foretager dig at gøre.

Hvad tænker du virker bedst?

Du ejer din kontaktliste

Men vigtigst af alt!

Du ejer din kontaktliste.

Følgere på Facebook, på Twitter, LinkedIn, YouTube eller andre sociale kanaler er ikke dine. De er til låns. De er ejet af de sociale medier. Og ændre de ved deres algoritme kan det betyder at dine muligheder for at kommunikere med dine følgere begrænses, eller helt bortfalder.

Med blandt andet Facebook så er det i dag sådan at det er nødvendigt at "booste" et opslag for at nå en fornuftig rækkevidde.

Facebook er en kommerciel forretning. De er børsnoteret. Og sat i verden for at tjene penge til deres aktionærer. Det betyder at et opslag på din Facebook side typisk når imellem 2-8% af dine følgere organisk. Vil du have flere til at se det, og nogle der ikke følger dig til at se det skal du annoncere på Facebook.

De sociale medier er næsten uundværlige, og er gode til rigtig mange ting.

Det er dine kontakter

Men, når det er sagt så er der stort set kun 1 markedsføringskanal du selv ejer. Og det er din kontaktliste.

Med en kontaktliste kan du altid markedsføre dit produkt eller serviceydelse, og du ved at hele din kontaktliste modtager dit nyhedsbrev. Så er det bare op til dig at sende interessante og relevante nyhedsbreve til din målgruppe.

Din kontaktliste er et aktiv og den er dit aktiv.

Opsummering

Når du agere online kan du få besøgende til din hjemmeside på 3 måder:



  • Trafik du kontrollere
  • 
Trafik du ikke kontrollere

  • Trafik du ejer

Trafik du kontrollere

Er blandt andet besøgende der sendes til din hjemmeside fra social medie opslag du har lavet, eller fra annoncer. Her bestemmer du hvilken URL der skal henvises til.

Trafik du IKKE kontrollere

Er blandt andet alle dem der finder dig ved hjælp af an Google eller Bing søgning.

 Det er trafik der kommer til din hjemmeside uden du rigtig har direkte indflydelse derpå.

Trafik du ejer

Trafik du ejer er de besøgende du sender til din hjemmeside fra dit nyhedsbrev.



 Det er den trafik type der bør være allervigtigst for dig. E-mail markedsføring og trafik du ejer hænger uløseligt sammen.





E-mail markedsføring er et smart valg, og uanset hvilken type af online tilstedeværelse du har så bør du have et nyhedsbrev.



 Og du bør benytte nyhedsbrev markedsføring så ofte som muligt.

Vil du gerne hurtigt og nemt i gang med at skabe resultater med nyhedsbrev markedsføring? Så kan du nemt komme i gang med MailChimp for begyndere.

Del på sociale medier

About the Author

Hej! Kronborg her. Jeg arbejder med online markedsføring, branding, leadgenerering, salg og kompetenceudvikling. Jeg underviser og rådgiver data drevne marketingchefer og salgschefer hos virksomheder der vil lidt mere. Mine online kurser kompetenceudvikler salg og marketing.

>