5 trin til en succesfuld konkurrence. Hvad jeg lærte?

5 trin til en succesfuld konkurrence

En konkurrence er en måde hvorpå du kan få flere til at tilmelde sig til dit nyhedsbrev.

Her kan du læse hvordan min konkurrence gik. Dette er hvad jeg lærte: 5 trin til en succesfuld konkurrence.

Mange gange kæmper du måske lidt med at få flere til at tilmelde sig til dit nyhedsbrev. Og når de mere gængse metoder er udtømte kan konkurrence delen være ganske effektiv.

Så jeg havde lyst til at prøve denne metode af.

Hvorfor lave en konkurrence?

En konkurrence er en oplagt måde at få dine hjemmeside besøgende, dine følgere og dine nyhedsbrev modtagere i tale.

Med en konkurrence kan du:

  • Skabe engagement
  • Få flere tilmeldte
  • Udbrede kendskabet til din virksomhed
  • Komme i dialog med dine deltagere (og måske konvertere nogle til kunder

Jeg arbejder hver dag med digital markedsføring, og faldt over et nyt online værktøj der er lavet til online konkurrencer, med fokus på at øge antal tilmeldinger.

Så lad mig fortælle hvordan jeg gjorde og og den læring  kan du læse om her i 5 trin til en succesfuld konkurrence.

Flere nyhedsbrevtilmeldinger konkurrence - hvad jeg har lært - denniskronborg.dk

Jeg havde fået en invitation som beta tester på et nyt software der hedder Vyper. Dette software er bygget med det formål nemt at kunne lave en konkurrence, sammenholdt med et socialt element hvor deltagere der deler konkurrencen får flere lodder i konkurrencen.

Med andre ord, hvis man deltager og deler har man større mulighed for at vinde. Deltagerne kan dele på deres sociale kanaler og til deres nyhedsbrev liste.

Som udbyder af konkurrencen får jeg det ud af det at jeg får nogle deltagere der deler konkurrencen og dermed udbreder kendskabet til mit brand. Lyder lækkert ikke?

(Lidt senere i artiklen kan du læse hvorfor det ikke helt virkede efter hensigten).


Min præmie var en rådgivnings session, hvor jeg viste vinderen nøjagtig hvordan hun/han kan optimere sin hjemmeside for at få flere tilmeldte til et nyhedsbrev. Noget jeg normalt tager kr. 3.997,- for uden moms.

Konkurrencen satte jeg til at køre i en 4 ugers periode.

Og jeg promoverede den således:

  • Min kontaktliste
  • Mine sociale profiler (Facebook, Twitter, Instagram, Google+ og LinkedIn.)

Jeg valgte ikke at køre annoncering på konkurrencen, selvom dette helt sikkert ville have givet endnu flere deltagere.

Facebook opslag fra konkurrence - denniskronborg.dk

5 trin til en succesfuld konkurrence - 

Hvad jeg lærte

Der findes forskellige software platforme du kan benytte når du laver online konkurrencer. Jeg har til denne konkurrence benyttet Vyper, men også KingSumo og Thrive Quiz Builder er muligheder. Der er forskel imellem de enkelte platformes muligheder og måde at fungere på, men som udgangspunkt er de alle centreret omkring ønsket om et konkurrence modul og delinger af din konkurrence.

7 trin og du har en kopnkurrence - denniskronborg.dk

I Vyper går du igennem en stribe trin der alt sammen er en del af opsætningen af din konkurrence. Da konkurrencen var opsat sad jeg med en konkurrence side, som jeg kunne linke ind til i mit nyhedsbrev og på mine sociale profiler.

Alle der deltog fik vist denne side når de have tilmeldt sig konkurrencen, med mulighed for at dele konkurrencen.

her kan du dele min konkurrence - denniskronborg.dk

Resultat

Bob bob...

Her vil jeg gerne dele de ting med dig der ikke virkede, Det udmønter sig i 5 konkrete råd med 5 trin til en succesfuld konkurrence

Jeg fik uden tvivl promoveret min hjemmeside. Jeg så en stigning i antal sessioner og sidevisninger i Google Analytics, og jeg fik 47 nye tilmeldte til mit nyhedsbrev

Der kom også flere mails end normalt (tak). Hvilket var lidt en udfordring da jeg ferierede i USA i 2 af de uger hvor konkurrencen blev afviklet. Med en tidsforskel på 7 timer gav det en lidt længere svar tid end normalt.

Min konvertering var 4%. Det vil sige at 4% af dem der var inde på konkurrence siden endte med at deltage i konkurrencen.

Konvertering i konkurrence - sådan er mit resultat - denniskronborg.dk

Fire procent er for lavt. jeg var tilfreds med antal sidevisninger, men ikke med konverteringsraten.

Hvad skyldes det?

Flere faktorer:

Teksten på konkurrence siden.

Her kunne jeg med fordel have gjort mere ud af at fortælle om de fordele der er ved at deltage. Været mere præcis. Og et "catchy" navn til konkurrencen ville også have hjulpet. Det knoklede jeg noget med, men kom aldrig på det rigtige.

Engelske sider

Tilmeldingsiden er på engelsk - denniskronborg.dk

Så oplevede jeg også at nogle blev lidt forvirrede over at siden gik fra at være på dansk og over til at være på engelsk.

Jeg har talt med Kevin fra Vyper og han fortæller dog at de arbejder på at også denne side kan versioneres til lokale sprog.

Sociale delinger

Og så virkede det der egentligt var det smarte bag konkurrence platformen, nemlig de sociale delinger ikke for mig. Dermed ikke sagt at det ikke vil virke for andre. Men, jeg fik for få sociale delinger ud af det.

Jeg tror det hænger sammen med den niche jer er i. Her er det måske ikke oplagt at dele i ens netværk at man deltager i en konkurrence om at få optimeret ens hjemmeside.

Vil formentligt virke meget bedre hvis der var tale forbrugsgoder, mode eller tilsvarende.

Lovgivning

Og så er der den lille (men ikke uvæsentlige) detalje at lovgivningen ude i verden og i Danmark omkring delinger for at deltage i en konkurrence er forskellige. Hvor man i flere lande sagtens kan vælge den der har lavet flest delinger som vinder, så deltager alle i Danmark på lige fod. Det vil sige at du har lige store chancer for at vinde uanset om du kun deltager eller om du har delt konkurrencen 27 steder. (Tak til Per for at gøre mig opmærksom på dette).

Hermed forsvinder en stor del af incitamentet for delinger. Og dermed mulighed for spredning af konkurrencen viralt.

At selve siden med delinger også er på engelsk har også haft en betydning. På dansk, lavet i henhold til danske regler tror jeg denne side ville have givet flere delinger.

Hvem vandt?

Vyper softwaren har en indbygget funktion der ganske tilfældigt trækker en vinder.

Vinderne af:

Makeover af din hjemmeside med gennemgang af din hjemmeside, hvor du får konkrete råd og teknikker der vil booste dine tilmeldinger. Inklusiv:

  • Vurdering af typer af tilmeldingsformularer der passer til din hjemmeside
  • Placering af tilmeldingsformularer
  • Tekster, billeder og CTA
  • Forslag til aggressive og passive tilmeldingsformularer som du bør opsætte og forslag til brug af værktøjer
  • Forslag til strategier og teknikker du kan benytte offline
  • Forslag og strategier du kan benytte online
  • Samt 45 minutters Skype rådgivings session og en rapport med alt ovenstående
vinderen er - den heldige vinder i konkurrencen er - denniskronborg.dfk

blev...Rasmus og hans side bekko.dk.

Bekko og Rasmus har fået en rapport på 70 sider, ligesom vi over 2 gange har gennemgået hans side med henblik på at optimere den for flere tilmeldinger. Det mål vi sammen opsatte var at forøge konverteringen til 8% mod en konverteringsrate på 2% før optimeringen af Bekko.

Over et år skal Bekko opbygge en kontaktliste på knap 10.000 kontakter. Nedbrudt på uge basis betyder det at Bekko i gennemsnit skal have 191 tilmeldte til deres nyhedsbrev hver uge for at nå dette tal.

Som det ses af uge rapporten virker de tiltag der er igangsat, så der kommer flere ind ugevist end det der er målet.

Opsummering

Jeg elsker konkurrencer.

(Selv vinder jeg aldrig noget;-(

Men, mange har det som jeg. De elsker konkurrencer, og har du en relevant præmie for din målgruppe, så er det oplagt at forsøge dig med konkurrencer.

Ideen med at benytte en anden platform end Facebook er at du får nogle tilmeldte til dit nyhedsbrev. Når man deltager i konkurrencen tilmelder man sig nemlig samtidig til kontaktlisten. (Sørg for at du skriver det ind i dine betingelser).

Hvis du vil lære mere om at benytte konkurrencer til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev kan du læse videre her: Flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Her er de 5 trin til en succesfuld konkurrence:

  • Hav en præmie der er interessant for din målgruppe. Hvis du giver et gavekort væk til Jensens Bøfhus får du deltagere der gerne vil gratis ud at spise. Hold det relevant til din branche og målgruppe.
  • Skriv den bedste tekst du kan. Gør det kort og præcist og sørg for at deltagerne ved præcist hvad de får ud af at deltage. (Gør ikke som jeg, få een til at læse korrektur;-))
  • Markedsfør konkurrencen til dine nyhedsbrevsmodtagere, på din hjemmeside og i dine sociale netværk. Markedsfør den flere gange. Med andre ord flere opslag på Facebook, flere nyhedsbreve etc.
  • Indryk Facebook annoncer der sender trafik til din konkurrence side. Det giver nye besøgende og større netværk. Start eventuelt med at markedsføre til dem der tidligere har besøgt din side.
  • Træk en vinder og markedsfør udtrækningen af vinderen til din kontaktliste på sociale medier etc. så konkurrencen legitimeres.

Det er de 5 trin til en succesfuld konkurrence som jeg anbefaler at du benytter dig af.

Hvad er dine egne erfaringer med konkurrencer på din hjemmeside?

Del på sociale medier

About the Author

Hej! Kronborg her. Jeg arbejder med online markedsføring, branding, leadgenerering, salg og kompetenceudvikling. Jeg underviser og rådgiver data drevne marketingchefer og salgschefer hos virksomheder der vil lidt mere. Mine online kurser kompetenceudvikler salg og marketing.

>