9 tendenser i digital markedsføring 2019

9 TENDENSER I DIGITAL MARKEDSFØRING 2019

Hvilke digitale markedsføringstendenser skal marketingchefen være opmærksom på i 2019?

Digital markedsføring tendenser for 2019.

Digital og online markedsføring bevæger sig med hastige skridt.

Der byder sig konstant nye muligheder. Og kunderne uanset om du driver en B2C eller B2B virksomhed finder svar på deres udfordring ved at søge svar online.

Din online markedsføring og digitale markedsføring er i dag altafgørende for din grad af succes med din virksomhed. eller den succes du opnår i dit job.

I denne video fortæller Dennis Kronborg om de trends der er indenfor digital markedsføring i 2019:

De 9 digitale markedsføringstendenser i 2019 er:

1. Voice search / stemmesøgning
2. Omni-Channel
3. Holistisk markedsføring
4. Marketing Automation
5. Chatbots
6. Leadgenerering
7. Content Marketing
8. Video
9. Personlig Branding

Er du i tvivl om de digitale begreber der bruges i videoen, kan du se en guide til de 165 Digitale begreber du skal kende her: 165 Digitale begreber du skal kende


Transkription:

digital Markedsføring tendenser

Hej Dennis Kronborg fra denniskronborg.dk.

Jeg vil fortælle om hvilke trends jeg ser som værende de største inden for online markedsføring og digital markedsføring her i 2019.

Hvad er det for nogle digital markedsføring tendenser? Hvad er det for nogle digital markedsføring tendenser du skal være opmærksom på som er med til at forme den markedsføring og reklame du skal lave her i 2019 og måske endda et godt stykke inde i 2020? Der sker nemlig store ting.

En af de største synes jeg. Og måske vigtigste der kommer til at ske og måske er det noget der allerede er startet men for alvor kommer i 2019 og især inde i 2020 begynder sådan for alvor at have en kæmpe stor indflydelse på hele den måde vi agerer online på.

Voice Search eller stemmesøgning

Det er det man kalder stemmesøgning eller voice search er det med at søgninger skifter fra Googles traditionelle søgemaskine hvor vi indtaster et søgeord eller en søgeordssætning eller en længere søge term og så finde Google nogle resultater baseret på det til os og så får vi den her berømte SERP side med alle resultaterne hvor det er ti forskellige resultater ud fra hvad vi nu har søgt på Google. 

Det kender vi alle sammen og som har det eksisteret i mange år men det kommer simpelthen til at ændre sig. Det skifter nemlig over til at være voice search eller stemmesøgning.

Altså det at vi simpelthen begynder at tale til den lille fyr her som er en Google Home Mini der har en storebror som hedder Google Home. Men de her smarte højtalere begyndere så at finde ind i vores hjem og her begynder vi at lave søgninger og det der er den store forskel mellem det at lave en traditionel søgning er at der får vi 10 resultater men den er den som regel fortælle os et enkelt resultat.

Optimer SEO til stemmesøgning

Så det er altså rigtig vigtigt at vi begynder i vores søgemaskineoptimering og tænke stemmesøgning og voice search ind. Man anslår faktisk at i 2020 vil 50% af alle online søgninger i USA være stemmesøgninger.

Hvor den her lille fætter altså begyndere sådan for alvor at vinde indpas i vores hjem. Lige nu er det sådan smart enhed som kan bruges til at tænde lyset og låse døren blandt andet. Men jeg kan også bruge den her til at lave en søgning på hvilke film der for eksempel vises i biografen i stedet for at taste det ind så fortæller den hvilke film der vises.

Eller hvordan er vejret i dag så i forhold til hvilket tøj jeg skal have på: Eller bruge den til at lave en huskeliste og bruge den her til at lave rigtig mange ting og den er lige dukket op.

Stemmesøgning med Google Home Mini

Jeg tror den kom i november måned på dansk så der er stadigvæk meget der skal læres algoritmen på den her før han for alvor virker. Men det er altså startet nu her og det gør i hvert fald den store forskel at du skal have fokus på det man kan kalder long term søgeord når du laver søgemaskineoptimering og at søge ord i højere grad bliver søge sætninger:

I stedet for at vi siger ; "film i biografen" jamen så bliver det en længere søge sætning. Hvilke film går der i BioCity i Aalborg i dag. Så det bliver en længere søge sætning så i forhold til din søgemaskineoptimering så skal du tænke det anderledes.

Voice Search eller stemmesøgning det kommer for alvor her i 2019 og langt inde i 2020 og 2021 så vær opmærksom på det når du laver søgemaskineoptimering.

Omni-Channel markedsføring

En anden stor digital markedsføring tendens som er et "buzzword" som kommer fra tid til anden.

Det kaldes Omni-Channel. Hvad betyder det så?

Det der ligger i det det er at i stedet for at være afhængige af at kun bruge en markedsførings kanal som for eksempel Facebook du har kastet din kærlighed på. Eller AdWords, så Omni-Channel betyder altså at marketing mixet skal være bredere.

Holistisk markedsføring

Det vil sige at du skal sprede din marketing på tværs af forskellige kanaler. Det giver rigtig god mening for det handler også om hvor man rammer sin målgruppe henne og ens målgruppe kan sagtens være til stede på både Facebook og Instagram, eller LinkedIn og YouTube eller display annoncer.

Så Omni-channel betyder at du skal tænke bredt i din markedsføring når du laver din marketing plan.

Tænk bredt i markedsføring i forhold til at benytte mange forskellige kanaler og hvilke forskellige kanaler din målgruppe er på. Jeg arbejder selv med et lidt bredere begreb nemlig en mere holistisk tilgang til det og det betyder altså at det ikke bare handler om at Omni-Channel.

Men også se hele kunderejsen. Hvad er det egentlig jeg gerne vil have min kunde til at foretage sig af en bestemt handling. Og så tænke det ind, så det ikke bare bliver Omni-Channel på tværs af platforme men altså i højere grad at kigge holistisk, så vi tænker web, sociale medier.

 Vi tænker annoncering på sociale medier vi tænker content marketing. Vi tænker kunde rejse, Salgstragt, marketing automation find i en holistisk tilgang til det at drive markedsføring i 2019. .

Marketing Automation

Og det leder os jo ganske fint hen til den næste ting og det er marketing automation.

Marketing Automation har jo været et begreb der har været fremme i nogle år og primært inden for e-mail markedsføring hvor man kunne sende sådan et velkomst flow på 1-2-3 mails når folk har tilmeldt sig til ens nyhedsbrev.

Men marketing automation og e-mail markedsføring hænger uløseligt sammen og nyhedsbrev systemerne har udviklet sig på den måde at i dag kan man i højere grad tænke adfærd ind i e-mail markedsføring.

E-mail markedsføring

Det betyder for dig der eksempelvis arbejder med e-mail markedsføring at du måske i dag sidder og sender nyhedsbreve en gang om ugen eller 14 dage eller en gang om måneden når det er sådan et budskab som du sender ud til alle der er på din kontaktliste.

Jamen så kan du med marketing automation rent faktisk går ind og begynde at lave intelligent e-mail markedsføring ved at bruge marketing automation.

Det vil sige at du vil gå ind og basere din automatisering på adfærd. For eksempel ved at lave en tracking pixel som du sætter ind på din hjemmeside. Det vil sige at folk der modtager dine nyhedsbreve her kan du rent faktisk tracke deres adfærd på din hjemmeside.

Intelligente nyhedsbreve

Forestil dig at du har sendt nyhedsbreve ud med gummistøvler og så opsamler du adfærd på alle dem der har klikket på det link og inde på din hjemmeside har set på gummistøvler og så næste gang det bliver regnvejr så sender du dem en mail.

Lige præcis med gummistøvler så Marketing Automation er i dag blevet rigtig avanceret og man kan lave rigtig mange ting og det gør den store fordel at du kan gå ind og lave en personlig markedsføring så automatisk markedsføring kommer for alvor.

ChatBots til markedsføring

Mange arbejder måske allerede med det men vi bevæger os fra den helt basale basic marketing automation ved at lave de her typiske velkomst flow på nogle enkelte mails til at tænke adfærd ind og begynde at bruge tracking på tværs af hjemmesider og selvfølgelig også nyhedsbrevet til at lave mere avancerede personlige e-mail markedsføring og altså nyhedsbreve til vores brugere. Det ligger godt i tråd med for eksempel Chatbots.

Messenger kan automatiseres

Chatbots begyndere sådan for alvor også at vind e indpas. Mange har eksperimenteret med dem. Både i 2017 og 2018 og nogle enkelte bruger dem. Men der begynder sådan for alvor at komme automatisering vi kan lave ved at bruge ChatBots som typisk ligger i Facebook Messenger.

Der gør at for eksempel over for kundeservice så kan vi begynde at sætte kundeservice spørgsmål ind i en ChatBot som så automatisk svare på de her ting og vi bruger det markedsføringsmæssigt med at opsamle tilladelser og så sende budskaber i Messenger og gør det intelligent. Så marketing automation får en thumbs up herfra.

Leadgenerering

Noget af det jeg arbejder rigtig meget med og som jeg bare kan se bliver større og større. Det er Leadgenerering det er det at arbejde kontinuerligt med hele tiden at skabe Leads til salgsafdeling eller til virksomheden. Så det at tænke i en salgstragt og kunderejsen det er rigtig vigtigt i 2019.

Mange har måske begået den fejl at man har lavet en hjemmeside uden egentlig at tænke nærmere over hvad man gerne ville have ud af den her hjemmeside i forhold til konverteringer.

Hvad vil vi gerne have vores besøgende der kommer ind på hjemmesiden til at foretage af handlinger. Det har du måske ikke helt tænkt over? Hvad er det vil gerne dem til? Er det at tilmelde sig til et nyhedsbrev?

Eller vil vi gerne de køber et produkt? Eller downloader nogle produkt beskrivelser eller "white pappers" selv hvad det er. Så hele den her Leadgenerering er rigtig vigtigt. Vi lever i en verden der er totalt gennemsigtig og det betyder at alle vores "konkollegaer" er også på internettet i dag og de gør også kunderne.

Flere kunder giver større vækst

I dag har en helt stor grad af gennemsigtighed i forhold til hvad er det da lige præcis er af USP'er på dit produkt eller din serviceydelser så der er stor gennemsigtighed. Så hvordan skaber vi Leads? Hvordan sørger vi for at hele tiden at få nogle kundeemner indtil salgsafdeling som salgsafdeling kan bearbejde til at købe et produkt. Så Lead generering.

Det er en stor ting at vi her i 2019 begynder at tænke i salgs tragter og grunden til jeg siger det i flertal er at du sagtens kan arbejde med forskellige salgstragter der ligger og kører inden for forskellige typer af produkter eller inden for forskellige typer segmenter som du vil arbejde med:

Så Leadgenerering med salgstragt, kunde rejse og ikke mindst persona er rigtig vigtig og som en stor trend som for alvor begynder at vinde indpas også i Danmark i 2019.

Content marketing er dødt

Hvis du vil kigge på noget af det der ikke virker så godt så er det content marketing content marketing har i mange år været udråbt som værende det helt store.

Og nu skulle vi alle i gang med det her content marketing, skulle i gang med at lave blog artikler. Vi skulle have kontinuitet i forhold til det og hele tiden begynder at skrive om vores produkt og skrive om vores ydelser.

Og det er der også rigtig mange virksomheder der har gjort. Vi har nok nået et mætningspunkt og det vil sige at der er rigtig meget indhold næsten om alle emner der ligger på internettet. Så det er hele tiden at finde på nyt eller en ny vinkel men det bliver bare sværere og sværere og det bliver svære at rangere for det på Google.

Skab indhold i din markedsføring

Så det virker ikke helt på samme måde som det har gjort. Og så er det mega tidskrævende. Det er jo en anden faktor som man ikke rigtig snakker så meget om når vi taler content marketing.

Det tager rigtig lang tid at lave rigtig godt koncept så i stedet for at have den der fokus på content marketing som den hellige gral der bare kan skabe rigtig meget trafik og den trafik kan så konverteres til kunder.

Så bør vi se på det lidt anderledes. Jeg tror ikke at du kan undvære content marketing men du skal bare være opmærksom på at din Return on Investment (ROI) på content marketing den vil formentlig være nul de første 12 måneder.

Det er lidt ligesom SEO så det er på den lange bane der kommer en gevinst ud af det.

Nyt i digital markedsføring tendenser

Du bør stadigvæk lave det i et eller andet omfang men frem for at lave 4 dårlige månedlige blogindlæg så er det måske bedre at lave et godt og sende ud i stedet for at gøre noget hver uge så er det måske ved at gøre noget en gang om måneden som der er kvalitet i.

Og så bruge det indhold ikke bare til en blogartikel men bruge det på tværs af sociale medier hvor du så tager nogle små ting ud fra det her blogindlæg. Og så bruger det på dine sociale medier eller i dit nyhedsbrev så du kan få glæde af det her indhold på tværs.

Ligesom vi talte om tidligere. Den Omni-Channel tankegang. Så brug indhold på tværs af dine platforme. Og så er der måske en anden ting i det her.

Måske du også bør flytte fokus hvis du arbejder med content marketing fra det skrevne ord fordi en af de ting som virkelig har vundet frem allerede i 2018 og kun bliver større og større. Det er Video.

Video er fantastisk til markedsføring

Video det forventes faktisk i 2022 at stå for 82 procent af al den tid vi bruger på internettet. Det vil sige video bliver bare større og større. Det du skal tænke over med video er at tænke søgeord ind i din titel. Og du skal bruge dine søgeord i beskrivelsen. Fordi Google i højere og højere grad begynder at rangere video indhold i søgeresultater.

Den sidste digital markedsføring tendenser som jeg har kastet min kærlighed over. Det er personlig branding.

Personlig Branding

Personlig branding ser jeg også vinde større og større indpas her i 2019 og årene fremover.

Og hvordan så det? Jo mennesker handler om mennesker og især hvis du arbejder med B2B så er det den personlige relation som i høj grad vil afstedkomme om du får en ordre eller at du ikke får nogen ordre.

Mennesker handler med mennesker

Det er den personlige relation. Du kan godt have et stærkt brand i ryggen, et stærkt varemærke som du er ude at repræsentere. Men når du sidder overfor en indkøber så er det jo alligevel din troværdighed der kommer på prøve.

Tror den her indkøber på dig og det du siger og du kan levere den ydelse, den vare som han eller hun er interesseret i?

Så personlig branding og det ligger fint hånd i hånd med hele social selling begrebet som for alvor har vundet indpas.

Det netop at bruge de sociale medier til at skabe en synlighed for os selv en platform for os selv så vi i højere grad kan finde kunder. Det passer også fint med leadg enerering som jeg nævnte tidligere.

Personlig Branding er en tendens i digital markedsføring

Når vi skal ud og finde leads så bruger vi måske LinkedIn eller bruger de sociale medier i højere grad til at skabe de leads til os som vi kan arbejde med i vores salgsmæssigt at arbejde med hele personlig branding er vigtig for at vi får opbygget en position omkring os. Så positionering af at Key account managers, sælger positionering af den administrerende direktør, af lederen i virksomheden er rigtig vigtig fremover fordi som jeg nævnte tidligere mennesker handler med mennesker. 

Så den personlig relation er rigtig vigtig og den bedste måde at gøre det på er at tænke personlig branding.

Personlig Branding positionere dig

Hvordan er det lige præcis at jeg bliver en ekspert indenfor mit område?

Og hvordan er det så at andre kan søge mig og det er det personlige blanding det handler om og inden for de forskellige vertikaler som Facebook Instagram og LinkedIn alle de sociale medier og web alle mulige andre online ting.

Der kommer selvfølgelig til at ske rigtig mange ting. Facebook tester nye funktioner hele tiden. Det samme gør Instagram. Nye annonceformater. Algoritmer der ændre sig. Men det der er vigtig når vi arbejder med marketing er at holde fast i den overordnede tilgang til for vores virksomheder og som måske lige kigge lidt på de ting jeg har nævnt her.

Hvordan er det at du kunne bruge det i din egen online markedsføring og digitale markedsføring her i 2019?

Følg med på de sociale medier

Jeg håber du kunne lide videoen med digital markedsføring tendenser og jeg håber også at videoen her gav lidt inspiration til de online markedsføring og digitale markedsføring. Hvis du kan lide videoen så giv den et "thumps up". Du må meget gerne følge min kanal både på LinkedIn og på YouTube. Og naturligvis også på Facebook. Jeg vil ønske dig held & lykke med din online markedsføring i 2019.

Del på sociale medier

About the Author

Hej! Kronborg her. Jeg arbejder med online markedsføring, branding, leadgenerering, salg og kompetenceudvikling. Jeg underviser og rådgiver data drevne marketingchefer og salgschefer hos virksomheder der vil lidt mere. Mine online kurser kompetenceudvikler salg og marketing.

>